شرح دعای روز هفدهم

«اللَّهُمَّ اهدنِي فِيهِ لِصَالِحِ الأعمَالِ وَ اقضِ لِي فِيهِ الحَوَائِجَ وَ الآمَالَ يَا مَن لا يَحتَاجُ إلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ العَالَمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ».

«خدایا، مرا در این روز به صالح اعمال هدايت فرما و برای من حوائج و آمال و آرزوها را برآورده کن. ای کسی که به تفسیر و توضیح و سؤال احتیاج نداری. ای کسی که آنچه در سینة همة اهل عالمیان است، می‌دانی. بر محمد وآل محمد درود بفرست.»

برای هر کسی صالح اعمال فرق می‌کند. صالح عمل هر کسی با هدفش مطابقت دارد. هر هدفی که داری، باید عملت بر وفق آن هدف باشد، این صالحِ عمل تو است و به همین دلیل این‌قدر اختلاف پیدا می‌شود.

در حدیث دارد «حَسَنَاتُ الأبرَارِ سَيِّئاتُ المُقَرَّبِين». برای اینکه ابرار یک هدفی دارند و مقربین هم یک هدف بالاتری دارند و لذا باید ملاحظة هدفشان را هم بکنند و عملشان با هدفشان صلاحیت داشته باشد. اگر عملت کوچک‌تر از هدفت باشد، عمل تو عمل صالح نیست و گاهی وقت‌ها علاوه بر اینکه حسنات نیست بلکه سیئات هم هست، یعنی نه تنها تو را نزدیک نمی‌کند بلکه دور هم می‌کند. تو که این مقام را طلب می‌کردی، چرا این‌گونه عمل کردی؟ دیگران اگر این‌گونه عمل می‌کردند عیب نداشت اما هر که بامش بیش برفش بیشتر. هرکس که معرفتش بالاتر است، باید عملش هم بر وفق معرفتش پاکیزه‌تر و صالح‌تر باشد. اگر هدف بهشت باشد یا لقاءالله، عمل بايد برای هر کدام از این هدف‌ها صلاحيت داشته باشد و انجام اعمالی که صلاحیت نداشته باشد، پشت كردن به هدف است. امام صادق(ع) به شیعیان فرمودند: «با توجه به محبتی که در دل شما هست معلوم می‌شود که انسان اهل کجاست چون هر کسی هر چیزی را دوست داشته باشد در قیامت با آن محشور می‌شود.» ولی قبل از قیامت اگر بر وفق هدفت که محبوب دلت هست راه نرفته باشی، باید در طول برزخ این راه نرفته را با گرفتاری و مشقت و معطلی بروی.

وَ لا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا،سهمیه و نصیبتان را از دنیا از دست ندهید، ایام و لیالیتان را از دست ندهید، نیمة شب ماه رمضان است. خدایا، پناه می­بریم به تو که شب تمام شود و هنوز از اقل رحمت تو كه غفران ذنوب است برخوردار نشده باشيم و هنوز به صفر هم نرسیده باشیم. چون کسی که گناهانش را ببخشند، تازه به صفر رسیده است. خدایا، از تو تقاضا می‌کنیم اقلاً ما را به صفر برسان. ما زیر صفر گیر کرده‌ایم. خدایا ، ما را ببخش و نجات بده. خودت می‌دانی که با ما چه باید بکنی. تو که می‌دانی پس همان کار را بکن.

«وَ اقْضِ لِي فِيهِ الحَوَائِجَ وَ الآمَالَ»

، خدایا حوائج و آمال ما را بر آور. این بستگی به خودت دارد. بیشتر از این به تو نمی‌دهند و بیش از این هم دعا معنا ندارد. آمال و حوائجت چیست؟ البته گاهی وقت‌ها انسان آمال و آرزویش بلند است و آمالش را گم کرده است. چیزی که ما را امیدوار کرده این است که شاید ما آمال اصلی خود را گم کرده‌ایم و الا این آمال کوتاهی که داریم همه خراب است. خدا نکند که آمالمان دنیا باشد. خوب نیست کسی از خدا غیر خدا را بخواهد. غیر خدا خیلی کم است، از خدا غیر خدا را نخواهید. نباید حاجت‌های کوچک نهایت همّ تو باشد. اگر حاجاتت برآورده شود، سوزت تمام می‌شود.

«يَا مَن لا يَحْتَاجُ إلَى التَّفسِيرِ وَ السُّؤَالِ»،

یعنی خدایا، نیاز نیست ما این‌قدر ناله بزنیم چون این‌ها را باید برای کسی گفت که نمی‌داند.

يَا عَالِما بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ،

ای خدایی که از قلوب همه عالمیان با خبر هستی. حضرت سیدالشهدا در دعای عرفه می‌فرمایند:

«كَيْفَ أتَرجِمُ بِمَقَالِي وَ هُوَ مِنْكَ بَرَزٌ إلَيْك»

مولای من، من چگونه دردم را به زبان بیاورم در حالی که هرچه بگویم تو از قبل آن را می‌دانی. گفت:

گر خوانمت از سینه سوزان شنوی
ور دم نزنم زبان لالان دانی

خدايا، ما كه هميشه هم موفق نمي‌شويم بگویيم گرفتار تاریکی هستیم. حالا سحر ماه رمضانی پیش آمده که به تو التماس بکنیم و الا صبح تا شب مشغول زندگیمان هستیم و وقت گفتار نداریم.

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ :

صلوات دعای آخر امام است. فرمود: هرگاه می‌خواهید دعای شما مستجاب شود، اول بر پیغمبر و آل درود بفرستید، بعد دعا کنید و در آخر هم صلوات بر پیغمبر(ص) بفرستید. این دعا هم با صلوات بر پیغمبر و آل ایشان تمام می‌شود

 

برگرفته از كتاب سرّي از عشق

 

 

پیوستن به خبرنامه