گزارش مصرف کمک های مالی برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی

واقعه زلزله دردناک آذربایجان شرقی در شهریورماه گذشته، اگر چه خسارات جانی و مالی فراوانی در گوشه ای از میهن عزیزمان در پی داشت ولی بهانه ای شد تا کمک های بشردوستانه هموطنان ایرانی از سرتاسر دنیا به سمت آذربایجان سرازیر شود و بار دیگر جلوه ای از همبستگی و همدلی ایرانیان به تصویر کشیده شود. کانون فرهنگی نور نیز بر اساس رسالت خویش و همچون روال گذشته، با اعلام فراخوان عمومی، اقدام به جمع آوری کمک های نقدی هموطنان عزیز نمود تا آنرا از طریق معتمدین محلی به دست زلزله زدگان نیازمند برساند.

هم اینک و با حصول اطمینان از توزیع بخش عمده کمکهای مذکور، این کانون وظیفه خود می داند گزارش جامعی از اقدامات انجام شده در مراحل مختلف شامل نحوه جمع آوری کمک ها، بررسی نیازهای زلزله زدگان و توزیع اقلام مذکور را به هموطنان عزیز ارائه نماید:

جمع آوری کمک های مالی

کمکهای مالی مردم نیکوکار از طرق مختلف جمع آوری گردید که از آنجمله می توان به حساب اینترنتی کانون (Paypal) و پرداخت های نقدی وجوهات شرعی ( شامل کفاره و زکات فطره روزه داران گرامی در پایان ماه مبارک رمضان) اشاره نمود. همچنین برنامه های ویژه ای همچون پیک نیک خانوادگی ماه سپتامبر و راه اندازی غرفه فروش صنایع دستی در بازارچه خیریه به اجرا در آمد که عواید حاصل از آن به این امر اختصاص یافت. مجموعه مبالغ جمع آوری شده از طرق مذکور، بالغ بر 8000 دلار گردید که در تاریخ 14 اکتبر سال 2012 با تبدیل به ریال، به ایران انتقال یافت.

تشکیل ستاد امداد رسانی در تبریز

به موازات جمع آوری کمک های نقدی در مونترال، ستادپنج نفرهای متشکل از رابطین کانون در تبریز و معتمدین محلی تشکیل شد. ستاد مذکور ضمن جمع آوری اطلاعات از طریق معتمدین و مسئولین محلی و بررسی وضعیت کلی مناطق زلزله زده، کسب اطلاع از مناطق دورافتاده و شناسایی افراد نیازمند و تعیین اولویت در اقلام اساسی مورد نیازآنان ، امورخرید، بسته بندی، انتقال و توزیع کمک ها در مناطق مورد نظر را برعهده گرفت.

 
مصرف و توزیع کمک ها

پس از سه بازدید متوالی از مناطق زلزله زده و مشاوره با آشنایان محلی توسط اعضای ستاد، روستاهایی مانند هرزندیق، دیبگلو، حسین آباد، مشیر آباد، هفدران و چخماق بولاغی که به دلیل دور بودن از جاده اصلی و صعب العبور بودن، تا زمان بررسی مذکور، کمتر مورد توجه امداد رسانان قرار گرفته بودند، برای توزیع کمک ها انتخاب شدند. همچنین سابقه آشنایی یکی از اعضای ستاد با این روستاها ( بدلیل سابقه تدریس در مدارس آن منطقه)، شناسایی و دسترسی به خانواده های نیازمند و تفکیک وجوه پرداختی بابت زکات فطره و کفاره به سادات و غیر سادات را تسهیل نمود.

به طور کلی، مجموعه کمک های ارسالی در دو قسمت عمده زیر به مصرف رسید:

الف) بخش اول بالغ بر 60 میلیون ریال که صرف خرید کالاهای اساسی نظیر پوشاک و مواد غذایی شده و در حد فاصل هفته دوم آبان ماه تا هفته سوم آذرماه و در چند نوبت، در روستاهای نام برده توزیع گردید. این کالاها عبارت از حدود سی بسته حاوی بالش و پتو، حدود هشتاد بسته مواد غذایی (شامل روغن مایع خوراکی، رب گوجه، آبلیمو،لامپ، کبریت، قند، برنج و ....)، بلوز و گرمکن های پشمی (زنانه، مردانه و بچگانه در رده های سنی مختلف)، بالغ بر پنجاه جفت چکمه و حدود سیصد جفت کفش معمولی در سایز های گوناگون بوده است.

لازم به ذکر است، از آنجا که مبالغ مربوط به زکات فطره و دیگر وجوه شرعی هنگام جمع آوری آن ها ، به تفکیک مشخص و محاسبه شده بود، اقلام تهیه شده از آن محل و توزیع آنها در میان آسیب دیدگان زلزله با در نظرگرفتن ملاحظات فقهی و در موارد مجاز صرف آنها صورت گرفت.

ب) از آنجا که بر مبنای سیاست اعلام شده کانون در هنگام جمع آوری کمک ها، مصرف آنها در زمینه مرمت و احداث زیر ساختها و ارائه خدمات ماندگار در مناطق زلزله زده، در اولویت قرار داشت، ستاد مذکور طی جلسات متعدد و مشاوره با معتمدین محلی، مسئولین استان، مراکز بهداشتی، شورای اسلامی شهر و مدیران آموزش و پرورش شهرستان های اطراف، پیشنهادات و گزینه های متنوعی برای مصرف مبالغ دریافت کرد که از جمله می توان به کمک به احداث مدرسه، درمانگاه، مسکن، نوسازی و تجهیز مدارس و حتی تأمین مالی سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان به مدارس شهرستان ها اشاره نمود. طبق گزارش ستاد، موارد زیر در تصمیم گیری نهایی برای مصرف مبالغ در نظر گرفته شد :

-          ساخت و تجهیز مسکن هم اکنون توسط نهادهای زیربط مانند بنیاد مسکن، سپاه و وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران مربوطه در حال انجام است و گرچه در انجام برخی پروژه ها به دلایلی نظیر نامساعد بودن اوضاع جوی تأخیر وجود دارد ولی نیاز مالی خاصی در این زمینه احساس نمی شود.

-          بنا به اطلاعات جمع آوری شده از مراکز بهداشتی، ساخت درمانگاه های صحرایی و تجهیز درمانگاه های موجود نیز در مناطق زلزله زده توسط وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

-          نوسازی بنا یا تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی گازسوز را نیز سازمان نوسازی مدارس برعهده دارد و علاوه بر آن، تهیه بخاری گازسوز برای مناطقی که هنوز در آنها گاز رسانی صورت نگرفته نیز منطقی به نظر نمی رسد.

-          سرویس ایاب و ذهاب گرچه از نیازهای اساسی دانش آموزان مناطق روستایی است ولی تأمین هزینه مالی آن، نه تنها امری ماندگار و بلند مدت نیست، بلکه توسط دیگر نهادهای مسئول قابل حل است. از طرف دیگر این مشکل، خود معلول معضل عدم تجهیز مدارس روستایی است که بعضاً سبب می شود دانش آموزان برای گذارندن یک درس خاص به مدارس دیگر در روستاها و شهرستان های مجاور مراجعت کنند و یا به دلیل مخالفت خانواده و سختی رفت و آمد به مدارس دیگر مناطق، ناچار به ترک تحصیل گردند.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب، ستاد کمک رسانی، "تجهیز امکانات آموزشی" مدارس مناطق مذکور را - که عمدتا" از دید دیگر نهادهای مسئول نیز مغفول مانده است - واجد اولویت تشخیص داد. بدین ترتیب، 14 دستگاه رایانه آموزشی به مبلغ تقریبی 200 میلیون ریال خریداری و به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسباران تحویل داده شد تا با تجهیز مدارس روستایی به این امکانات، دانش اموزان بتوانند بدون نیاز به عزیمت اجباری به دیگر مدارس به فراگیری درس کامپیوتر (که طبق سیستم جدید آموزشی به عنوان درس اجباری پایه ششم ابتدایی گنجانده شده است) بپردازند. توزیع این رایانه ها در مدارس مناطق زلزله زده ارسباران نیز با حضور و نظارت اعضای ستاد انجام گرفت.  

در خاتمه این گزارش و با اغتنام فرصت، کانون فرهنگی نور بار دیگر از کلیه اهداء کنندگان کمک های مالی، دست اندرکاران برپایی برنامه های جمع آوری کمک ها واعضای ستاد در ایران کمال تشکر و قدردانی را نموده و بدین وسیله برای یکایک آنان که با احساس مسئولیت، در راه کمک به هموطنان زلزله زده مساعدت نموده اند، آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارد.

لازم به ذکر است بر اساس گزارشات واصله از رابطین محلی، به دلیل شدت خسارات وارده و نیز طولانی بودن فصل سرما، هموطنان ما در مناطق زلزله زده، همچنان نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی برای مایحتاج غذایی و پوشاک خود هستند و چشم امید به یاری شما دارند. بنابراین، کانون فرهنگی نور همچنان آمادگی خود را جهت دریافت کمک های نقدی (از طریق وب سایت کانون) و ارسال آن به آذربایجان شرقی در آینده نزدیک اعلام می دارد.

گزارش تصویری مصرف کمک های مالی برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی